Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown

Vandrarhemsvärd
Anne Melin

Visa mer fakta

Naturreservatet Stora Karlsö reser sig ur havet som en mäktig klippa. Ön är som ett träd med sina årsringar och berättar om olika epoker och tidsåldrar för hela Gotland. Här hittar du intressant kulturhistoria och fornminnen från stenåldern till nutid.

Vandrarhemmet på Stora Karlsö utsågs 2003 till årets vandrarhem av medlemmar i STF. Anläggningen består av olika boenden i Norderhamn, Hien och Bergshyddan, alldeles vid vattnet. På vandrarhemmet finns tvättmöjligheter och toalett men ingen dusch. Badbryggor finns i Hien och i Norderhamn.

Stora Karlsö är förklarad som riksintresse och är världens näst äldsta naturskyddade område med sitt rika fågelliv och sina unika orkidéängar. Hit åker du för att möta ett lugn och en stillhet. På ön finns inga bofasta men många besökare väljer att bo över på ön.

Visa mer

Symbolförklaring

• Handikappanpassat

Tillgänglighet för personer med rörelsehinder

Symbolen visar att anläggningen följer rekommendationer från De Handikappades Riksorganisation (DHR): Insteget är plant eller också finns en ramp med maximal lutning på 5 cm/m. Dörröppningarna till entré, gästrum och toalett är minst 80 centimeter breda. På toaletten finns minst 80 centimeter fri yta på sidan om och 130 centimeter framför toalettstolen. Duschen är handikappanpassad. Rullstolar har tillgänglighet till kök, sällskapsrum och samlingslokaler. Minst två rum är utformade för rörelsehindrade.

Husdjur

Symbolen visar att anläggningen har ett begränsat antal rum för gäster som reser med husdjur. Förbeställning av husdjursrum rekommenderas, förutom vid fjällstugorna där inga förbokningar är möjliga.

Proviantförsäljning

Symbolen visar att anläggningen tillhandahåller ett begränsat sortiment av proviant för försäljning.

Livsmedel

Symbolen visar att anläggningen tillhandahåller livsmedel från ett bredare sortiment till försäljning.

Friluftsutrustning och livsmedel

Symbolen visar att anläggningen tillhandahåller friluftsutrustning och livsmedel från ett bredare sortiment till försäljning.

Kaffeservering, enkla rätter

Symbolen visar att det finns en servering på anläggningen som erbjuder kaffe, kaffebröd, smörgåsar eller andra enklare rätter.

Frukost/fika

Symbolen visar att det finns en servering på anläggningen som erbjuder frukost/fika.

Frukost och varma rätter

Symbolen visar att det finns en servering eller restaurang på anläggningen som erbjuder både frukost och varma rätter under dagen och kvällen.

Internet

Symbolen visar att anläggningen tillhandahåller minst en gästdator eller trådlös internetuppkoppling för gäster.

Konferensmöjligheter

Symbolen visar att anläggningen har utrustning för konferenser: Det finns minst en konferenslokal för minst 20 personer och minst ett grupprum. Dessutom finns det tillgång till konferensutrustning som fax, kopiator, overheadprojektor, whiteboard och blädderblock. Anläggningen erbjuder servering av frukost, lunch och middag alternativt självhushåll för konferensgrupper.

Betal- och kreditkort

Symbolen visar att de vanligaste betal- och kreditkorten accepteras.

Tvättmöjligheter

Symbolen visar att tvättmöjligheter finns på anläggningen.

Uthyrning

Symbolen visar att anläggningen tillhandahåller friluftsutrustning för uthyrning.

Cykeluthyrning

Symbolen visar att det går att hyra cyklar på anläggningen.

Kanotuthyrning

Symbolen visar att det går att hyra kanoter eller kajaker på anläggningen.

Bastu

Symbolen visar att anläggningen tillhandahåller bastu för sina gäster.

Färdledare

Symbolen visar att det finns färdledare och arrangerade aktiviteter på anläggningen.

Fiske

Symbolen följer Sportfiskarnas rekommendation: Anläggningen har försäljning av fiskekort och kan ge råd och tips om fiskevatten. Dessutom finns en speciell fiskrensningsplats och torkutrymmen för blöta kläder.

Golf

Symbolen följer Svenska Golfförbundets rekommendation: Anläggningen samarbetar med de närmaste golfbanorna om information angående avgifter och golfbanornas svårighetsgrad. Dessutom finns en frukostservering och ett låsbart bagagerum eller en vagnsbod.

Symbolförklaring

Svanenmärkning

Symbolen visar att anläggningen är helt eller delvis Svanenmärkt. Läs mer

Naturens bästa

Symbolen visar att anläggningen arrangerar aktiviteter som är har certifierats som Naturens Bästa. Läs mer

Green Key

Symbolen visar att anläggningen är helt eller delvis certifierad med Green Key. Läs mer

KRAV

Symbolen visar att anläggningen är helt eller delvis certifierad av KRAV. Läs mer

EU-Ecolabel

EUs miljömärkningssystem som symboliseras av blomman är ett certifieringssystem som hjälper europeiska konsumenter att välja miljöanpassade produkter och tjänster. EU:s miljömärke handhas av Europeiska unionens miljömärkningsnämnd (EUEB). Läs mer

• Swedish welcome Godtagbart

Swedish Welcome - Godtagbart

När du väljer Swedish Welcome-certifierat är du säker på att vandrarhemmet uppfyller ett antal minimikrav och att verksamheten är professionellt bedömd utifrån ett hundratal olika aspekter för bättre gästupplevelser och hållbar utveckling. Läs mer

• Swedish Welcome Bra

Swedish Welcome - Bra

• Swedish Welcome Mycket bra

Swedish Welcome –Mycket bra

• Swedish Welcome Utmärkt

Swedish Welcome –Utmärkt

• Swedish Welcome Enastående

Swedish Welcome –Enastående

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Vandring Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt Hihostel.com

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.