Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown
arrowdown

Europalederna i Sverige

Vandringslederna sträcker sig som ett tätt nätverk genom stora delar av vårt land, genom kulturskog och odlingslandskap, i kustlandskap och vildmark. De är väl markerade och ofta försedda med rast- eller vindskydd, emellanåt också med toaletter, vatten och eldplats. I närheten av vissa leder finns även möjlighet till bekväm nattvila på STFs boenden.

Mer information om lokala leder är lätta att hitta på lokala naturvårdsstiftelsers och idrottsföreningars hemsidor och det finns även många tips här på STFs webbplats. Nedan finns mer information om de två stora europalederna som sträcker sig genom delar av Sverige.

Europalederna i Sverige.pdf

Det finns 12 europavandringsleder

Beteckningarna E1, E2, ….E12 står för europeiska vandringsleder, det vill säga för något mycket mer spännande än europeiska motorvägar. Tolv europeiska vandringsleder genomkorsar idag Europa. Två berör Sverige: E1 och E6. E1 fortsätter via Danmark ner genom Tyskland och Schweiz till Italien. E6 fortsätter genom Danmark, Tyskland och Österrike och in i Balkan och slutar i Grekland. Man kan alltså vandra från exempelvis Norrtälje till Medelhavet!

Idén med europalederna (European long distance footpaths – E-paths) är att ge uttryck för samhörigheten mellan människorna i olika länder i Europa. Kan man tänka sig ett bättre sätt att lära känna natur, kultur och människor i ett annat land än genom att vandra!

I Sverige har europalederna skapats på så sätt att befintliga regionala leder knutits samman på ett naturligt sätt.

E1 i Sverige – från Varberg till Grövelsjön

E1 startar i Varberg och kommer in på Hallandsleden, går vidare på Bohusleden, Vildmarksleden, Knalleleden, Sjuhäradsleden, Redvägsleden, Västra Vätterleden, Bergslagsleden, Malingsbo-Klotenrundan, Sméleden, Gagnefs fäbodstigar, Siljansleden, Vasaloppsleden och från Sälen till Grövelsjön. Lederna avser således lågland. Endast längst i norr kommer man in i fjällterräng. E1 invigdes 1992 och har i Sverige en total längd på ungefär 1200 km.

E6 i Sverige – från Malmö till Grisslehamn

E6 startar i Malmö med Skåneleden, går vidare på Hallandsleden, Gislavedsleden, Höglandsleden, Östgötaleden, Sörmlandsleden och Roslagsleden och slutar i Grisslehamn. Det handlar således om låglandsleder. E6 i Sverige invigdes 1990 och har en total längd på ungefär 1400 km.

Hur får man information?

Hur får man då information om europalederna? I Sverige finns information i form av broschyrer och kartor och i några fall guideböcker om de regionala lederna som ingår i E1 och E6. Lars Magnussons bok ”Vandra i Sverige” ( Rabén & Sjögren i samarbete med STF, 2000) har nyttig och trevlig information om de flesta längre leder i Sverige. Det finns ingen särskild guidebok om de svenska delarna av E1 och E6. Alltmer information kommer på nätet och till en del sådan information finns länkar i nedanstående beskrivning av de leder som ingår i E1 och E6. En översiktskarta som kan laddas ned finner du här (För information om europalederna i andra länder än Sverige hänvisas till Europeiska vandrarförbundets webbplats www.era-ewv-ferp.com)

Varför ska man välja att vandra på E1 och E6 i Sverige?

När man vandrar på någon av lederna som ingår i E1 eller E6 kan det vara roligt att tänka på att man faktiskt går på led som hänger samman med leder som börjar och slutar bra långt bort. Det är fascinerande är att tänka på att om man fortsätter på El efter båtfärd till Danmark kan vandra genom Tyskland och Schweiz och Italien och nära Genua blicka ut över Medelhavet. Fortsätter man E6 från Malmö och korsar Öresund kan man fortsätta sin vandring genom Danmark, Tyskland, Österrike och Slovenien och se ut över Adriatiska havet inte långt från Trieste.

Hur är det att vandra på E1 och E6 i Sverige?

Att vandra på E1 och E6 i Sverige innebär att man vandrar på regionala och lokala leder. Det är inte särskilt krångligt. Man kan vandra från tidig vår till sen höst på många ställen och i sådana delar av södra Sverige som inte får hindrande vintersnö kan man vandra året om. Ingen särskild utrustning behövs. Goda skor eller kängor samt regnkläder behövs men behöver inte specialanskaffas för just vandring.

Lederna är markerade, ofta med orange band runt träd och stolpar. Vid lämpliga start- och slutpunkter finns vanligen informationstavlor. För att ange att en led ingår i E1 eller E6 finns med längre avstånd särskilda informationstavlor och mellan dessa lite mer frekvent särskilda europaledsmärken – blå botten och 15 gula Europastjärnor som omgärdar E1 respektive E6. E-markeringarna är således tillägg till den vanliga svenska ledmarkeringen.

Många leder är försedda med rast- eller vindskydd, ibland också med toaletter, vatten och eldplats. Med sovsäck i packningen kan dessa skydd nyttjas för övernattning även om en viktig poäng med vandring är att ha liten och lätt packning. Några leder har obemannade stugor för övernattning. I övrigt kan vandraren nyttja vandrarhem, campingplatser, värdshus, hotell och bed & breakfasts om man gör flerdagsvandringar. Ibland finns sådana möjligheter nära lederna och ibland får man söka sig längre bort från leden. STF vandrarhem i närheten av leder är angivna i informationen nedan. Mer information om dessa får du om du klickar på respektive vandrarhem. I det följande ges information om de i E1 och E6 ingående regionala och lokala lederna från söder mot norr.

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Vandring Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt Hihostel.com

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.