Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown
arrowdown

Frågor & svar

Frågor om boende hos STF

Vilka valutor kan jag betala med?

På alla våra anläggningar kan du välja att betala din vistelse kontant med SEK, EUR, NOK eller DKK.

Vad gäller för avbokningsregler?

Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. Bokar du här på vår webbsida, gäller dessa regler. Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet, kan andra regler gälla.

Hos de flesta av våra anläggningar kan du avbeställa din boendebokning senast klockan 18.00 dagen före ankomst (men hos vissa anläggningar krävs avbokning 7 dygn innan ankomst), därefter återbetalas ingenting. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till vandrarhemmet. Din bokning blir alltså bindande om du gör den på ankomstdagen. Om anläggningen har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar anläggningen det i samband med bokningen. Paket, aktiviteter och övriga produkter kan avbokas utan kostnad fram till 30 dagar före ankomst. Presentcheckar, medlemskap, fjälluffakort och outdoorpass samt rabatterade erbjudanden är inte avboknings-/återbetalningsbara.

Kan jag köpa presentcheckar hos STF?

Ja det kan du göra här på vår webbsida. Dessa gäller som betalning för boende och upplevelser på samtliga STFs vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor.

Var hittar jag information om en gruppresa till ett av era vandrarhem?

Du kan läsa mer här.

Bör jag boka i förväg?

Vi rekommenderar dig att alltid boka in ditt boende i förväg, speciellt under högsäsong (sommar, skollov och stora helger). Då är du säker på att det finns plats för dig på det vandrarhem, hotell eller den fjällstation som du vill besöka. Bäddar i våra fjällstugor kan inte förbokas utan det finns alltid plats för alla. Du kan däremot förbetala ditt boende i fjällstuga genom onlinebokningen på respektive fjällstugas sida på denna webbplats.

Om jag vill ha eget rum, men det bara finns 2-bäddsrum, vad gäller då för pris?

Om du vill ha ett eget rum så betalar du enkelrumspris, d v s du betalar extra för att få nyttja rummet själv. Detta gäller på i stort sett alla våra vandrarhem, hotell och fjällstationer.

Finns det dusch och toalett på rummet?

Många av våra vandrarhem och fjällstationer erbjuder idag såväl rum med egen dusch och toalett, som rum där du delar faciliteter med andra gäster. På respektive vandrarhems- och fjällstations sida hittar du information om vilka rumstyper de har. Våra hotell erbjuder alltid rum med egen dusch och toalett.

Finns det matservering på vandrarhemmen, fjällstationerna eller fjällstugorna?

Många av våra vandrarhem och hotell erbjuder antingen ett café eller restaurang. Ta en titt under respektive anläggning så ser du vad de har att erbjuda dig. På alla våra fjällstationer finns det restaurang (undantag Sylarna som bara serverar frukost och lunchpaket). I våra fjällstugor lagar du din egen mat. Butik finns i de flesta fjällstugor, d v s du behöver inte bära med dig all mat hemifrån. Läs mer om vad som gäller för respektive fjällstuga.

Måste jag sova med flera andra i samma rum?

Nej det behöver du inte. Alla våra hotell och fjällstationer samt de flesta vandrarhem erbjuder även rum för eget bruk, d v s enkelrum. I våra fjällstugor delar du däremot rum med andra gäster.

Kan jag laga min egen mat när jag bor hos er?

Det går bra att laga egen mat i de gästkök som finns på samtliga vandrarhem, fjällstationer och fjällstugor. Dock saknar vissa STF-hotell gästkök. För att vara säker på att det finns på det hotell där du vill bo ber vi dig läsa under beskrivningen för aktuellt hotell.

Kan jag boka ett helt vandrarhem?

Ja, det går jättebra. Vi har ett koncept som vi kallar Hyr Hela huset. Här kan du läsa mer om detta.

Kan jag betala med kort?

Ja, på alla STFs fjällstationer samt de flesta vandrarhem kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, t ex VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). Vilka som tar kort markeras med symbol på hemsidan och i "Upptäck Sverige". Under vinter- och sommarsäsongen 2014 kommer du dock inte att kunna betala med konto- eller kreditkort i våra fjällstugor på grund av att de nya betalkorten med chip kräver mobiltäckning. Läs mer här.

Får jag sova i min sovsäck?

På många vandrarhem går det bra att sova i sovsäck om du har med dig ett underlakan. Det är dock upp till vandrarhemsvärden att bestämma om det går bra eller ej, kontakta vandrarhemmet i förväg så att du är säker på vad som gäller.
På fjällstationer och fjällstugor går det utmärkt att sova i sovsäck. I alla sängar finns täcke/filt och kudde så du kan också ta med dig påslakan/lakan eller en sovpåse om du inte vill ha med dig en sovsäck.

Måste man ta med sig egna lakan eller kan man hyra?

Samtliga av STFs fjällstationer och de flesta vandrarhem hyr ut lakan. Då får du ett kit med påslakan, underlakan, örngott och handduk. Ska du bo i våra fjällstugor måste du ta med dig lakan, sovpåse eller sovsäck. I alla rum finns täcke/filt och kudde.

Vad betalar barn för att bo hos STF?

Barn under 3 års ålder bor gratis, så länge de inte upptar en egen säng. Mellan 3-15 års ålder får barn rabatterat pris. Från 16 års ålder gäller vuxenpris för boende. På STFs fjällstationer och fjällstugor gäller konceptet Fria Barn, vilket ger gratis boende för barn. Barn registreras som STF-medlemmar från och med 5 års ålder. Dessförinnan får barnen medlemsrabatt genom förälder eller medresande vuxen. Barn får alltid halva vuxenmedlemsrabatten, vilket innebär 25 kronor i rabatt per natt. Läs mer om medlemskategorier medlemspriser och ålderskategorier här.

Måste jag vara medlem för att bo hos STF?

Nej, det måste du inte men du får ett ännu mer prisvärt boende om du är medlem. Medlemskap kan du köpa på plats på vandrarhemmet, hotellet, fjällstationen eller i fjällstugan. Du kan också bli medlem här på STFs hemsida..

Går det att boka plats i förväg?

Det går jättebra att boka rum i förväg på våra vandrarhem och fjällstationer och vi rekommenderar verkligen att du gör det, speciellt under högsäsong (sommar, skollov och stora helger). Plats i fjällstugorna däremot går inte att förboka, men alla är alltid välkomna. Stugvärdarna ser till att ordna med sovplats (kan innebära en madrass på golvet) till alla även om de ordinarie sängplatserna är slut. Om du kommer med en grupp på fler än tio personer ser vi gärna att du i förväg kontaktar stugansvarig i respektive område så att de kan meddela stugvärden att ni kommer. Du kan även förbetala ditt boende i fjällstugorna på respektive fjällstugas webbsida.

Får jag ta med mig mitt husdjur och betalar jag extra för detta?

Många av våra vandrarhem och hotell tar emot husdjur och det markeras med en hundsymbol på hemsidan och i "Upptäck Sverige"-boken. På en del anläggningar betalar du extra för ditt husdjurs övernattning. På STFs fjällstationer och i fjällstugor är husdjur välkomna utan kostnad. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal "husdjurs"rum så vi rekommenderar starkt att du bokar rum i förväg.

Jag är medlem i DNT (Den norska turistföreningen). Bor jag då till medlemspris hos STF?

Som medlem i DNT bor du till medlemspris på våra fjällstationer och fjällstugor, dock inte på våra vandrarhem och hotell.

Var hittar jag information om vandrarhem utomlands?

STF är med i den internationella vandrarhemsorganisationen Hostelling International. Du får genom detta tillgång till medlemspris på ca 4 000 vandrarhem runt om i världen. Besök gärna deras hemsida på www.hihostels.com.

Vanliga frågor om fjällen

Var hittar jag lavinprognoser?

Naturvårdsverket, som under ett par år utfört lavinprognoser, har upphört med detta. Läs mer på www.lavinprognoser.se.

Var hittar jag tidtabellerna för båtarna i fjällen?

Tidtabellerna och mycket annat användbart hittar du under "Inspiration & Tips" och därefter "Vandring & skidturer". Du kan också gå in direkt på www.svenskaturistforeningen.se/ttf.

Jag vill gå en färdledarkurs, håller STF i sådana kurser?

STF anordnar inte längre färdledarutbildningar. Fjällsäkerhetsrådet har tagit fram en utbildningsnorm för färdledare. Du hittar den på hemsidan www.fjallsaker.nu. Där finns även kontaktinformation till rådet som kan informera dig om vilka som ordnar utbildningar numera.

Kan jag betala med konto/-kreditkort i STFs fjällstugor och på fjällstationerna?

Du kommer inte att kunna betala med kort i våra fjällstugor under vintern- och sommaren 2014. Vi har givetvis tagit fram alternativa betalningslösningar för dig. På våra fjällstationer i Abisko, Kebnekaise, Saltoluokta, Ritsem, Kvikkjokk, Storulvån, Sylarna, Blåhammaren, Edsåsdalen, Helags, Ramundberget och Grövelsjön kan du givetvis betala med kort. Läs mer här.

Går det att förbetala sovplats i fjällstugorna?

Ja, du kan förbetala boende i fjällstugan här på webbsidan. Det går däremot inte att boka en plats då förutsättningarna för att ta emot bokningar ute på fjället är mycket begränsad (varken el eller mobiltäckning finns). En sovplats i våra fjällstugor innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd (madrass på golvet samt täcke/filt och kudde). Förbetalningen gäller i vald fjällstuga men om något oförutsett händer går det att nyttja boende i annan fjällstuga i anslutning till det datum som för betalts. Avbokning av boende kan göras på webben fram till kl 18.00 dagen innan ankomst.

Fungerar mobiltelefonen överallt i fjällen?

Du får räkna med att din mobil inte fungerar i fjällen. Det är relativt god täckning i fjällstationernas närområden, men räkna inte med att alltid vara nåbar. Och när du kommit en bit ut på fjället är täckningen nästintill obefintlig. Meddela gärna dina nära och kära om att du inte går att nå när du njuter av din fjällvandring.

Vilken fjälltur är bäst för mig som nybörjare i fjällen?

Det finns många fina och bra turer för dig som nybörjare. Att göra dagsturer från någon av våra fjällstationer kan vara ett alternativ då du inte behöver släpa med dig en stor ryggsäck (bara en liten som rymmer det du behöver över dagen). Och du får njuta av en skön säng och got mat i restaurangen innan du beger dig ut på egna äventyr (eller kanske följer du med på någon av fjällstationens arrangerade dagsturer). En bra nybörjar vandring är klassiska Jämtlandstriangeln som går mellan Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Du kan också välja att vandra mellan Abisko och Kebnekaise/Nikkaluokta för den är lättvandrad även om den kräver lite mer av dig än vad Jämtlandstriangeln gör.

Säljer ni fjällkartor?

Ja, alla våra fjällstationer säljer fjällkartor över sitt närområde. Du kan också köpa din karta via Lantmäteriets butik på deras hemsida eller hos välsorterade bokhandlare.

Får jag cykla på Kungsleden?

Ja, det går jättebra att cykla på Kungsleden. Tänk på att det bitvis kan vara mycket stenigt och att det är många vandrare som går Kungsleden.

Hur betalar jag om det inte finns en stugvärd på plats?

I stugorna finns det inbetalningskort som du tar med dig hem för att kunna betala för din övernattning. Du kan också sätta in avgiften på vårt Pg 517-3. Ange namn, vilken stuga det gäller, samt datum för övernattningen så hamnar pengarna rätt. Priser för övernattningen är 150 kr för medlem och 250 kr för icke-medlem.

Går det att övernatta i fjällstugor och på fjällstationer utanför säsong?

I nödsituationer kan du övernatta för det finns ett säkerhetsrum i samtliga fjällstugor och på fjällstationer som ligger i väglöst land.

Jag vill gå upp på Sveriges högsta topp, Kebnekaises. Hur gör jag?

Du tar dig till STF Kebnekaise Fjällstation från Nikkaluokta (vid vägsände). Till Nikkaluokta går det buss från Kiruna. Övernatta på fjällstationen och följ sedan med fjällstationens guider på topptur (föranmälning rekommenderas och detta gör du direkt i receptionen på fjällstationen). Räkna med några extra dagar på fjällstationen då vädret inte alla dagar tillåter en topptur. Turen är ganska jobbig då det handlar om att du ska bestiga Sveriges högsta berg men de flesta med god grundkondition klarar bestigningen med måttlig ansträngning.

Måste jag ha bra kondition för att gå på tur i fjällen?

Nej, absolut inte. Det finns massor av sätt att uppleva svensk fjällvärld på utan större strapatser. Du gör dina egna äventyr utifrån din egen kapacitet och dina önskemål. Många bara vandrar eller åker skidor i närområdet kring fjällstationen eller fjällstugan. Om du tänker gå en långtur (kanske på en stugtur) mår du naturligtvis bättre av att inte vara helt otränad.

Kan jag köpa mat under turen?

Ja, STFs fjällstationer och de flesta stugplatser har ett bra sortiment av proviant till försäljning. Se vidare under respektive fjällstation och fjällstuga.

Är det sant att det finns mycket mygg i fjällen?

Sant är att det finns mygg i fjällen men på många ställen finns det inte mer mygg än i Stockholms skärgård eller i de skånska bokskogarna. Mest mygg är det på försommaren, i fjällbjörkskogen och vid myrmarker. Räkna med att myggen dyker upp i mitten av juni och försvinner i början av augusti. På kalfjället finns det få mygg då det nästan alltid blåser där. Myggmedel kan du köpa på våra fjällstationer och i de större fjällstugorna.

Hur långt är det mellan STFs fjällstugor?

De är ca 12 till 25 km mellan våra fjällstugor vilket är lagom dagsetapper för de flesta. I vår bok Upptäck Sverige kan du se hur långt det är mellan varje stuga.

Får jag tälta i fjällen?

Ja, det får du. Väljer du att tälta vid en av STFs fjällstugor eller fjällstationer betalar du en tältavgift och får då tillgång till den service stugan eller stationen erbjuder.

Var kan jag se midnattssolen och när?

Du ser den längst upp i norra Sverige, norr om polcirkeln. På Nuolja i Abisko kan du se midnattssolen mellan 27 maj och 18 juli. Här kan du läsa mer om var du kan se midnattssolen.

Kan mina barn 6 och 8 år gå i fjällen?

Ja absolut! Gör korta utflykter med varierande innehåll och mycket lek så tröttnar de inte. Det kan ta en halvdag innan de lekt färdigt vid en bäck - så skynda långsamt. Ett tips är att ni har ett basläger (fjällstation, fjällstuga eller tält) och sen gör ni små äventyr därifrån (med lätt packning vilket underlättar för alla i familjen).

Får jag ha hunden med mig i fjällen?

Ta gärna hunden med dig på fjället men vissa regler gäller. Enligt allemansrätten ska hund hållas kopplad under tiden 1 mars - 20 augusti. Djurlivet är som känsligast då för störningar från även den fredligaste och snällaste sällskapshund. Under annan tid fordras att du har full uppsikt över din hund, så att den inte skadar eller skrämmer djurlivet. Särskilda regler gäller, enligt Naturvårdslagen, för att medföra hund i nationalparkerna. Dessa regler hittar du på hemsidan för respektive länsstyrelse. För norrbotten finns den informationen på www.fjallen.nu

Vem ansvarar för att lederna sköts?

Det är Naturvårdsverket som ansvarar för det statliga ledsystemet. I norrlandslänen sköts de av respektive länsstyrelse. Lokala leder finns med lokal huvudman. Länsstyrelsens hemsida är www.lansstyrelsen.se.

Får jag fiska var som helst i fjällsjöar och bäckar?

Du får inte fiska var som helst i fjällen. Du måste köpa ett fiskekort som gör att du kan fiska i ett stort antal sjöar och vattendrag. Flera av våra fjällstationer och fjällstugor är återförsäljare av dess fiskekort. Länsstyrelserna har information om alla upplåtna vatten.

Törs jag dricka vattnet i fjällbäckarna?

Ja, godare finns inte! Vattnet ska vara rinnande och klart. Det går även utmärkt att ta sjövatten i fjällen.

Vilka årstider kan jag vandra eller skida i fjällen?

Samerna säger att vi har 8 årstider vilket absolut stämmer. Vi brukar dock prata om två säsonger inom fjällvärlden: sommar- och vintersäsong. Vi öppnar upp våra fjällstationer och fjällstugor runt midsommar och har dem öppna fram till mitten-slutet av september. Absoluta högsäsongen är mellan omkring 20 juli och 10 augusti. Då är det mycket folk i stugorna och på sina håll väldigt trångt.
Vintersäsongen småstartar vid jul-nyår på ett par av våra fjällstationer och fjällstugor. De flesta fjällstationerna öppnar dock först i februari och håller öppet till början av maj. Fjällstugorna öppnar i skarven februari / mars och är öppna till början av maj.

Vanliga frågor från medlemmarna

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Om du vill avsluta ditt medlemskap i STF, kontaktar du STF Kundservice på telefon 08- 463 22 70

Var hittar jag information om gruppkort?

Mer information om gruppkortet hittar du genom att klicka här.

Har STF något forum eller fan-sida på Facebook?

Om du vill bidra med tips till andra medlemmar eller följa vad som händer på STF kan du även göra det via Facebook. Adressen till STFs fan-sida på Facebook är denna: http://www.facebook.com/svenskaturistforeningen

Hur anmäler jag mig som medlem på hemsidan om jag saknar svenskt personnummer?

Vi behöver ditt fullständiga personnummer för att undvika dubbletter i vårt medlemsregister. Om du inte har ett svenskt personnummer, vänligen kontakta Kundservice på telefonnummer 08-463 22 70 eller via medlemskap@stfturist.se.

Hur köper jag STFs årsbok?

STFs årsbok är en bok som du som medlem får i slutet av medlemsåret. Vill du köpa en extra årsbok, till dig själv eller att ge bort, kostar den 135 kr.
Är du inte medlem och vill ha boken kan du teckna ett medlemskap i STF. Då väljer du att stödja oss samtidigt som du får tillgång till alla våra fantastiska förmåner såsom tidningen Turist, årsboken, Upptäckarbrev samt erbjudanden och rabatter. Kontakta STF Kundservice för mer hjälp. Du kan ringa på 08-463 22 70 eller maila på kundservice@stfturist.se

STFs veckokalender och dagbok

Båda dessa produkter är nedlagda 2009 och ges ej ut mer.

Hur loggar jag in på Mina sidor?

Du loggar in genom att klicka här
Vid första inloggningen uppger du ditt medlemsnummer (utan 054) som användarnamn samt ditt postnummer som lösenord.

Hur mycket sparar jag på att vara medlem?

På våra vandrarhem får du 50:- i rabatt per vuxen och natt. Och på våra fjällstationer och i fjällstugor får du som vuxen eller ungdom 100:- i rabatt per person och natt. Förutom rabatterna får du som medlem en mängd andra inspirerande erbjudanden, förmåner och rabatter. Du får också vår prisbelönta tidning Turist samt en mycket läsvärd årsbok.

Gäller mitt STF medlemskap utomlands?

Ja, som medlem i STF bor du till medlemspris på alla vandrarhem i världen som är anslutna till den internationella organisation Hostelling International. Allt du behöver göra är att visa upp ditt STF-medlemskort. Klicka här för att läsa mer om Hostelling International

Kan jag bo på vandrarhem trots att jag inte är medlem?

Absolut. Du är välkommen att bo på våra vandrarhem och fjällanläggningar även om du inte är medlem men betalar då lite extra per natt.

Måste jag vara medlem för att köpa gruppkort?

Nej det behöver du inte vara. Mer information om gruppkort hittar du genom att klicka här.

Jag är medlem i en utländsk organisation som tillhör Hostelling International, bor jag då till medlemspris i Sverige?

Ja det gör du. Kom bara ihåg att ta med dig ditt medlemskort så att du kan visa upp det i samband med att du checkar in.

Ska barn ha eget medlemskort?

Ja, alla barn ska ha ett eget medlemskort från och med det år de fyller 5.

Vi är bara två vuxna, är vi en familj då?

Ja. Familjepriset gäller för max två vuxna som bor i samma hushåll samt obegränsat antal barn och ungdomar som hör till hushållet och är skrivna på samma adress.

Om jag är medlem men inte min sambo/fru/man; får hon/han bo för medlemspris då?

Nej, medlemskapet är personligt och alla personer (över 5 år) behöver ett eget medlemskort för att få bo till medlemspris.

Hur ändrar jag adress?

Du kan själv enkelt ändra dina adressuppgifter på "Mina sidor" här på hemsidan. "Mina Sidor" hittar du via rubriken Medlem som du hittar i menyn högst upp på sidan. Klicka på den, sen hittar du "Mina sidor" i menyn på vänster sida. Om du behöver hjälp med inloggningen eller med att ändra adress så kan du också kontakta STF Kundservice på medlemskap@stfturist.se

Jag har tappat/blivit av med mitt medlemskort, hur gör jag då?

Om du kontaktar du STF Kundservice på 08-463 22 70 eller via mail på medlemskap@stfturist.se så skickar dom ett nytt kort till dig för 50:- Det går även bra att ladda ner vår app. Där kan du få ditt medlemskort i appen.

För vilken tidsperiod gäller medlemskapet, ett år från köp eller kalenderår?

Medlemskapet gäller 12 månader från betalningsdatum.

Frågor om onlinebokningen

Varför får jag inte upp några bokningsalternativ?

Det kan bero på följande orsaker:
• Den valda anläggningen kan vara fullbokad
• Anläggningen kanske inte har lagt ut alla sina rum och bäddar för bokning online. Kontakta anläggningen direkt för att dubbelkolla om det kan finnas ytterligare rum eller bäddar
• Anläggningen kanske inte har öppet det datum du har valt
• Observera även att onlinebokning inte är möjlig efter klockan 18.00 dagen före ankomst
• Vissa anläggningar tar inte emot dygnsbokningar under högsäsong utan har enbart ankomst/avresa lördag eller söndag samt torsdag
• Anläggningen kanske inte har så stora rum, prova att sök på fler rum med 2 gäster i varje rum

Måste jag vara medlem för att kunna boka?

Nej du behöver inte vara medlem eller inloggad för att kunna boka.

Varför hittar jag inte det vandrarhem/hotell jag söker?

Alla STF-anläggningar är inte bokningsbara online men vi arbetar ständigt med att göra fler anläggningar bokningsbara på hemsidan.

Hur bokar jag in barn 0-2 år?

På vandrarhem bor barn gratis t o m det år de fyller två år. Detta gäller om de inte upptar en egen säng. Om du vill kan du ange att du har med dig små barn i bokningens sista steg under "Meddelande".

Hur betalar jag?

Full betalning sker när du bokar, och du anger det kortnummer som ska debiteras. Vi skickar bekräftelse via e-post när bokningen är slutförd. Alla priser anges och debiteras i svenska kronor.

Vilka kreditkort accepteras?

Vi accepterar Visa och Mastercard

Vad gäller om jag vill ändra min bokning?

Du kan ändra muntligen eller skriftligen till STF Kundservice per telefon 08-463 22 70 eller via e-post kundservice@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen per telefon +46(0)10-1902360 eller via e-post fjallbokning@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl 09.00-17.00 och helgfri lördag-söndag kl 09.00-15.00). Notera att din ändring inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. För ändringar är kostnaden minst 100kr/bokning. Vänligen ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort. OBS! Ändring av ankomst eller avresedag räknas som avbokning.

Var hittar jag mina inloggningsuppgifter?

Dina inloggningsuppgifter hittar du i din e-postbekräftelse. Om du har glömt ditt lösenord kan du även klicka här och fylla i den e-postadress du angav när du bokade under "Glömt lösenord". Ditt användarnamn och lösenord kommer då att skickas till din e-postadress.

Vad gäller om jag vill avboka?

Du kan avboka muntligen eller skriftligen till STFs Kundservice per telefon 08-463 22 70 eller via e-post kundservice@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen per telefon +46(0)10-1902360 eller via e-post fjallbokning@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl 09.00-17.00 och helgfri lördag-söndag kl 09.00-15.00).
Notera att din avbokning inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. Våra fullständiga bokningsvillkor hittar du under Allmänna villkor i bokningsdialogen eller genom att klicka här och anläggningens specifika villkor under Prisvillkor i bokningsdialogen.

Hur avbokar/ändrar jag min bokning?

Avbokning/ändring kan göras per telefon till STF Kundservice +46(0)8-4632270 helgfri måndag-fredag kl 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen +46(0)10-1902360 helgfri måndag-fredag kl 09.00-17.00 och helgfri lördag-söndag kl 09.00-15.00) enligt våra, villkor.

Jag har avbokat men inte fått tillbaka mina pengar

Återbetalning till debiterat konto sker inom 3-7 bankdagar och bokförs på det ursprungliga bokningsdatumet. Om det efter 7 bankdagar ännu inte har kommit in pengar på kontot ber vi dig att kontakta STF Kundservice på telefonnummer 08-463 22 70.
Telefontid: måndag - fredag kl 9-16 (helgdagar har vi inte öppet).
OBS! Återbetalning sker endast om avbokningen sker i god tid enligt våra villkor.

Varför behöver jag logga in hos min webbank för att genomföra köpet?

VISA & MasterCard har enats om ett säkerhetssystem för verifiering av kortinnehavaren vid e-handelsköp som heter ”3 D Secure” (Verified by VISA & Mastercard SecureCode). Vi har denna teknik fullt integrerad i våra system. Detta innebär att vid ett e-handelsköp går det iväg en blixtsnabb fråga om det finns någon kod till kortet, där svaret blir nej i de flesta fall. Om kortet däremot har en 3 D Secure-kod slussas köparen till sin kortgivande bank för att ge sin personliga kod för att komma vidare.

Vad gäller för gruppbokningar?

Gruppbokningar är inte möjliga via onlinebokningen utan vi ber dig att ta en direktkontakt med den anläggning där du vill göra en gruppbokning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

Vart hittar jag bokningsvillkoren?

Klicka här så öppnas ett nytt fönster med villkoren.

Vart hittar jag bokningsvillkoren för paket?

Klicka här så öppnas ett nytt fönster med villkoren.

Frågor om webbplatsen

Får jag använda bilderna som finns på webbplatsen på min egen webbplats?

Bilderna på webbplatsen äger respektive fotograf rättigheterna till, de får alltså inte användas utan godkännande.

Får jag länka till svenskaturistforeningen.se?

Ja, absolut!

Vad behöver jag för program för att se era filmer?

För att se filmerna behöver du Windows Media player eller något motsvarande program.

Varför har jag inte samma inloggningsuppgifter till medlemsinloggningen som till onlinebokningen?

Medlemsinloggningen och onlinebokningen ligger i två separata system, därför krävs två olika inloggningar.

Frågor om STFs app

Vad kan man göra i appen?

I appen kan du:

• Hitta och boka våra boenden
• Ladda hem ditt medlemskort digitalt
• Bli medlem
• Ta del av STFs erbjudanden på och omkring våra anläggningar
• Dela med dig av dina upplevelser och upptäckter med STFs app-vykort

Varför får jag inte fram alla familjemedlemmars kort?

Nedladdning av alla familjemedlemmars kort kan endast göras av huvudmedlemmen (betalaren).
Övriga medlemmar kan ladda ner sina enskilda kort.

Vilka versioner stödjer appen?

Appen finns att ladda ner för iPhone och Androidtelefoner.
För att den ska fungera i iPhone bör man ha minst version 4.3.
För att den ska fungera i Android bör man ha minst version 2.2.

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Vandring Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt Hihostel.com

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.