Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown
arrowdown

Lokalavdelningarnas historia

På STFs årsmöte år 1888 införde medlemmarna möjligheten att bilda kretsföreningar inom STF. Syftet med att införa kretsföreningar i stadgarna var att de skulle verka på sin ort för föreningens intressen, med huvudinriktningen att främja hemortens turism.

Tre föreningar bildades snabbt i Uppsala, Sollefteå och Östersund. Ytterligare några tillkom under åren därefter. Det fanns till och med intresse bland svenskamerikaner att bilda kretsar i New York och Chicago. Men intresset svalnade och kretsarna förde en tynande tillvaro till en bit in på 1900- talet då de upphörde helt. Kretsparagrafen i STFs stadgar ströks dock aldrig.

Efter femtio års törnrosasömn var det dags för idén om kretsar att vakna till liv igen. STFs byrå i Malmö ordnade under flera år lokala aktiviteter för medlemmarna. När byrån lades ner 1965 fortsatte deltagarna med arrangemangen och bildade 1966 Skånekretsen. Erfarenheterna blev så goda att under åren som följde bildades det ett tiotal kretsar per år. Denna gång blev syftet med de återuppväckta kretsarna främst att skapa en lokal föreningsverksamhet för STFs medlemmar på hemorten med exempelvis vandringar, studiebesök och studiecirklar. År 1985 fanns omkring 70 kretsar.

STFs nygamla kretsverksamhet växte fram från en existerande, stark riksorganisation till skillnad från andra riksorganisationer som oftast har utvecklats underifrån. Kretsarna fördjupade på hemorten vad STF också gjorde som riksorganisation och tog fasta på STFs motto ”Känn Ditt Land”.

STFs 73 kretsar ordnar varje år cirka 1600 aktiviteter med natur-, kultur- och friluftstema. Ofta blir det vandringar, studiebesök, resor och utflykter med STF-profil. Flera kretsar är även aktiva inom lokal opinionsbildning i frågor som rör STF.

Mellan år 1981 och 2010 utgjorde kretsarna STFs demokratiska bas och utsåg vid sina årsmöten STF-medlemmarnas ombud till föreningens högsta beslutande organ, riksstämman. Sedan 2010 utses medlemmarnas ombud till riksstämman genom ett direktval på webben.

Vid riksstämman 2012 ändrades STFs stadgar som rörde kretsarna. Dessa bytte namn till lokalavdelningar och det blev upp till varje medlem att välja att bli med i valfri lokalavdelning, eller att bara vara med i STF utan lokalavdelningstillhörighet.

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Fjällvandra Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Låglandsvandring Lägerskola Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Fria barn Bröllop Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt HIhostels' mobile website Hihostel.com STFs blogg

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.