Sarek Nationalpark

Sarek nationalpark

Sarek nationalpark är imponerande med sina djupt nerskurna dalar mellan höga toppar, flera över 2 000 meter över havet. Landskapet är fantastiskt vackert, en verklig vildmark. Vandringen här kräver erfarenhet eftersom inga markerade leder eller övernattningsstugor finns.

Vandringstips i Sarek nationalpark: STF Ritsem fjällstuga – STF Aktse fjällstuga.

Sarek är ett krävande och väderutsatt område som inte är riskfritt att av vandra i. Kunskap att hantera karta och kompass bör vara en självklarhet för dig som planerar att vandra här. Dessutom bör du vara van att gå med tyngre packning då det blir mer i ryggsäcken när tält, sovutrustning och proviant skall bäras med längs vägen. Men belöningen är tacksam – en storartad upplevelse i det ödsliga Sarekområdet är svårslaget.

Det finns många sätt att lägga upp sin Sarektur och det finns sträckningar som är ganska välbesökta. Hit hör särskilt dalgångarna som utgör nationalparkens entréer. Saltoluokta är en av flera utgångspunkter. Härifrån kan du efter någon dags vandring nå dalgångar som Pastavagge och Pielaslätten – även kallat Sareks hjärta.

Vandrare som börjar i Kvikkjokk vandrar ofta Kungsleden norrut för att via STF Aktse ta sig in i Rapadalen och vidare in i Routesvagge. Även STF Aktse når du efter två dagars vandring från STF Saltoluokta Fjällstation.

Ett annat populärt ställe är att starta i är Sourva. Härifrån når du de centrala delarna av Sarek. Norrifrån nås Sarek enklast från Padjelantaleden. Turen startar med en båtfärd från Ritsem över sjön Akkajaure. En tur genom en imponerande entré vid foten av Lapplands drottning – fjällmassivet Áhkká som reser sig 2 015 meter över havet. Ytterligare en möjlighet är att starta med flyg från Kvikkjokk eller Ritsem till Staloluokta (i Padjelanta) och därifrån börja Sarekturen.

I Sarek bedriver flera samebyar renskötsel som kräver vandrarnas hänsyn. Var också uppmärksam på att de här områdena är hemvist åt våra stora rovdjur. Kopplade hundar är tillåtna i nationalparken 1 januari-30 april. Övrig tid får hund inte medföras in i nationalparken.

Buss från Gällivare till saltoluokta, Sourva eller Ritsem
Buss från Murjek via Jokkmokk till Kvikkjokk

Snabbfakta

Fjällkarta
Lantmäteriet BD10
Sarek & Padjelanta Calazo

Turens längd / dagsetapper
Sareks nationalpark är mycket stor, så det behövs tid för vistelsen här. 1-2 veckor kan vara lämpligt.

Här startar turen
STF Saltoluokta Fjällstation, STF Ritsem och STF Kvikkjokk Fjällstation